STRIPWINKEL DRUKWERK

Stripwinkel DRUKWERK op de Mauritskade, de degelijke fiets is van Piet Schreuders

De stripwinkel op de Mauritskade werd begin 1974 geopend. Door een raam tussen de winkel en het woongedeelte kon Annemieke van Fulpen tijdens de huishoudelijke werkzaamheden de winkel in de gaten houden. Vertegenwoordigers werden soms gecharterd om de kinderen uit school te halen. Om de omzet een beetje te verhogen werden er ook tijdschriften verkocht. Vaste klanten konden ook gewoon in de avonduren even aanbellen en kregen vaak een kop koffie toe.

In tegenstelling tot andere stripwinkels waren we niet gespecialiseerd in "antieke" strips. Antiek werk dat we uit België haalden werden door ons  vér onder de catalogusprijs verkocht. We vonden een goede collectie underground comix belangrijker. Maar toch deden we bijvoorbeeld ook gewoon mee aan de "smurfen-rage" toen die uitbrak. Uiteraard tot grote vreugde van onze kinderen.

Een kleine hoekje met porno-tijdschriften hadden we ook en tot onze verbazing merkten we al snel dat dat hoekje bekend werd tot ver over onze grenzen. Op de een of andere manier kregen we veel Poolse en Russische zeelui in de winkel, die altijd precies wisten in welk hoekje ze moesten kijken. Dat werd kennelijk op zee doorverteld. Het bleef dan wel bij kijken, gekocht werd er niet.

In het begin stonden er ook krantenbakken voor de winkel. Er was een tramhalte voor de deur, dus dat leek een goed idee. De krantenbezorgers vulden de bakken vroeg in de ochtend, klanten  stopten ongeveer genoeg geld in het bakje en namen een krant mee. Zo konden we zelf gratis de krant lezen en ook nog wat bijverdienen. Niet verkochte kranten hoefden niet betaald te worden als je de kop van de krant (aan het einde van de maand) terugstuurde.
De winkel was ook nog steeds het magazijn voor onze postorderverkoop, dat zorgde er voor dat we toch wat  `anders dan anderen` waren. Maar ik merkte ook dat vooral de `small press` uitgaven die we wilden verkopen vaak moeilijk te vinden waren. Kleine uitgevers hadden een kleine )of helemaal geen distributeur. Ze gingen vaak zelf (op onregelmatige tijden) de winkels langs om hun uitgaven te verkopen. 
Er was vraag naar wat meer regelmaat, dat was het begin om te komen tot  UITGEVERIJ DRUKWERK